”Stadsutveckling kräver både bredd och djup”
Juni Strategi har gått med som medlem i Samhällsbyggnadslänken vid KTH och förklarar sitt engagemang med passion för stadsutveckling och en vilja att bidra till branschens framtid.
Mikael Berg, vd för Juni Strategi, betonar hur medlemskapet ger möjligheten att både inspirera unga talanger och samtidigt följa och påverka de framtida trender som formar samhällsbyggnad.
Varför har ni valt att engagera er i Samhällsbyggnadslänken vid KTH?
”Vi älskar stadsutveckling! Vi kan fastigheter, makroekonomi och den kommersiella marknaden som styr det rationella, men även psykologin bakom kunders, besökares eller medborgares emotionella beslut.
Stadsutveckling är komplext - det spänner över tid och rum och påverkar både nuvarande och kommande generationer, och behov och förväntan formas snabbt av såväl trender som konjunktursvängningar men är samtidigt en långsam process.
Att navigera i detta landskap kräver ett tvärvetenskapligt angreppssätt och en kunskapsbas med både bredd och djup - något vi kan få genom ett engagemang i Samhällsbyggnadslänken.
Vi kan då kontinuerligt fånga upp de strömningar som kommer att forma branschen i framtiden men också inspirera och skapa intresse för de frågor vi brinner för!”
Vilka förutsättningar är viktiga för att studenterna ska få en så bra start på arbetsmarknaden som möjligt?
”Nyfikenhet och engagemang är givetvis en nyckel i en bra start på arbetsmarknaden - och det skapar man genom att verkligen aktivt söka sig till de områden man brinner för.
Det kan vara svårt att få sitt drömjobb dag 1, men genom att vara lite metodisk och strategisk kan man successivt närma sig det.
En metod kan vara att ha en idé om var man ser sig själv om 2-3 år. Det blir då lättare att fatta sina beslut och att se sin väg framåt.”
Vilka utmaningar finns i vår bransch och på vilket sätt kan olika initiativ för samverkan bidra till att axla dessa utmaningar?
”Samhällets många utmaningar är också branschens utmaningar, och vi måste jobba på bred front tillsammans för att lyckas!
Eftersom utmaningarna generellt sett är ganska komplexa krävs många olika perspektiv, kompetenser och erfarenheter för att komma framåt - och där är branschsamarbeten och tvärvetenskapliga angreppssätt en nyckel.
Jag brukar tänka att mångfald i alla dess former är ett vaccin mot dåliga idéer, så jag tror verkligen att man måste våga se utmaningarna ur flera perspektiv för att hitta lösningarna.”
Om Juni Strategi
Juni Strategi är ett konsultbolag som erbjuder marknadsinsikter, analys & strategisk rådgivning inom stadsutveckling och samhällsplanering åt både privata och offentliga aktörer.
Om Samhällsbyggnadslänken vid KTH
Samhällsbyggnadslänken vid KTH är en förening för samverkan mellan KTH och samhällsbyggnadsbranschen. Föreningen består utav ca 40 medlemmar, exempelvis arkitektbyråer, teknikkonsultföretag, bygg- och fastighetsbolag, kommuner och myndigheter samt branschorganisationer.
Att engagera sig i föreningen är ett utmärkt sätt att stärka en organisations närvaro på en av Sveriges främsta tekniska högskolor.
Intresserad av att bli medlem? Läs mer